Οι Ενοχλήσεις Της Εγκυμοσύνης και η Αντιμετώπισή τους- Δεύτερο τρίμηνο vo1.

Οι Ενοχλήσεις Της Εγκυμοσύνης και η Αντιμετώπισή τους- Δεύτερο τρίμηνο vo1.

Έντονη μελάγχρωση, ακμή, λιπαρό δέρμα

Μελαγχρωματικές κηλίδες( αιμαγγειώματα) του δέρματος στον αυχένα, το θώρακα, το πρόσωπο και τους βραχίονες κατά το δεύτερο και τρίο τρίμηνο.

ΑΙΤΑ: Λόγω αυξημένης συγκέντρωσης οιστρογόνων .

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ: Συνήθως υποχωρούν κατά τη λοχεία. Διατήρηση καθαρού δέρματος. Εξασθενούν αργά κατά το τέλος της λοχείας ωστόσο σπάνια εξαφανίζονται εντελώς.

 

Υπόταση σε ύπτια θέση( γνωστό ως σύνδρομο κάτω κοίλης φλέβας) και βραδυκαρδία

ΑΙΤΙΑ: Παρατηρείται λόγω της πίεσης της εγκυμονος μήτρας στον ανιόντα κλάδο της κοίλης φλέβας όταν η γυναίκα βρίσκεται σε ύπτια θέση. Αποτέλεσμα της

πίεσης αυτής είναι να μειώνεται η μητροπλακουντιακή αιμάτωση καθώς και η νεφρική με συνέπεια η έγκυος να παρουσιάζει τάσεις προς λιποθυμία κι

βραδυκαρδία. Ο εγκέφαλος, ο οποίος είναι υπερευαίσθητος σε κάθε μείωση αυτού του ζωτικού αερίου, είναι ο πρώτος που υποφέρει από την έλλειψη του και αντιδρά

προκαλώντας τη λεγόμενη «υποτασική κρίση», η οποία συνοδεύεται από συμπτώματα όπως η αίσθηση αδυναμίας, η γενική δυσφορία, η ξαφνική αδιαθεσία, η ζαλάδα

κι το θόλωμα της όρασης. Μπορεί επίσης να προκληθεί λιποθυμία, η οποία στην πραγματικότητα έχει «προστατευτικό» ρόλο για τον οργανισμό. Και

αυτό γιατί, όταν το σώμα βρίσκεται ξαπλωμένο ανάσκελα, το αίμα καταφέρνει να φτάσει πιο εύκολα στον εγκέφαλο και τον οξυγονώνει πιο γρήγορα,

προστατεύοντας τον από σοβαρότερες βλάβες.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ:

1. Μην κάνετε πολύ ζεστά μπάνια καλό είναι να αποφεύγετε το πολύ ζεστό νερό γιατί προκαλεί αγγειοδιαστολή, δηλαδή αύξηση της διαμέτρου των

φλεβών και των αρτηριών και κατά συνέπεια μεγαλύτερη ροή του αίματος προς το δέρμα. Ο μηχανισμός αυτός προκαλεί περαιτέρω μείωση της πίεσης. Για ν

αποφύγετε λοιπόν τον κίνδυνο, φροντίστε να κάνετε πάντα χλιαρό μπάνιο, ενώ, πριν βγείτε από την μπανιέρα, καλό είναι να κυρώνετε σιγά-σιγά

το νερό. Απαγορεύονται αυστηρά η σάουνα κι τα ατμόλουτρα.

2. Μην κάθεστε στον ήλιο: Η υπερβολική και παρατεταμένη έκθεση στον ήλιο μπορεί να γίνει επικίνδυνη γιατί, όπως το ζεστό νερό, και ο υψηλές θερμοκρασίες

προκαλούν αγγειοδιαστολή . Γι’ αυτό, τώρα το καλοκαίρι, πρέπει να αποφεύγετε να κυκλοφορείτε στον ήλιο, ιδίως τι ώρες που καίει περισσότερο. Όταν είστε στην

παραλία, μην ξεχνάτε να βουτάτε συχνά. Το δροσερό νερό σφίγγει τα αιμοφόρα αγγεία κι περιορίζει τον κίνδυνο πτώσης της πίεσης.

3. Προσοχή τις μέρες του καύσωνα: Το καλοκαίρι, ιδιαίτερα στην πόλη, γίνεται συχνά ταυτόσημο με την υγρή και αποπνικτική ατμόσφαιρα. Για ν αντέξει τη ζέστη

οργανισμός, αναγκάζεται να αυξήσει την εφίδρωση. Έτσι όμως αποβάλλεται μεγάλη ποσότητα υγρών. Το αποτέλεσμα είναι η μείωση του όγκου του αίματος που

κυκλοφορεί, καθώς τα υγρά αποτελούν αναπόσπαστο συστατικό του. Έτσι όμως μειώνεται και η πίεση. Για να προστατευτείτε από τέτοιου είδους κινδύνους, πρέπει

να πίνετε περισσότερα υγρά απ’ ότι συνήθως (κυρίως χυμούς φρούτων και λαχανικών, που προσφέρουν στον οργανισμό τα μεταλλικά άλατα που χάνονται με τον

ιδρώτα, π.χ νάτριο, ασβέστιο, κάλιο). Εάν η ατμόσφαιρα είναι αφόρητη, φροντίστε να μένετε σε χώρους δροσερούς και καλά αεριζόμενους. Επιλέξτε φαρδιά ρούχα,

βαμβακερά ή λινά, που αφήνουν το δέρμα να αναπνέει και περιορίζουν την εφίδρωση.

4. Όχι στην πολύωρη ορθοστασία: Αποφύγετε την πολύωρη ορθοστασία, γιατί η στάση αυτή μπορεί να επηρεάσει την αρτηριακή πίεση. Στη διάρκεια της

εγκυμοσύνης τα τοιχώματα των φλεβών γίνονται λιγότερο ελαστικά από το συνηθισμένο. Το αίμα δυσκολεύεται περισσότερο να επιστρέψει στην καρδιά

και μένει στάσιμο στα πόδια. Εάν πρέπει να μένετε πολλή ώρα όρθια, να κάνετε κάθε τόσο λίγα βήματα για να ξεμουδιάζετε τα πόδια σας ή να ανεβοκατεβαίνετε

ρυθμικά στις μύτες των ποδιών σας. Με τον τρόπο αυτό διεγείρεται η κυκλοφορία. Όταν ξαπλώνετε για ύπνο καλύτερα να κοιμάστε προς το αριστερό πλάι, γα να

μην πιέζετε την κάτω κοίλη φλέβα.

5. Προτιμήστε ελαφριά γεύματα: Να αποφεύγετε πολύ πλούσια γεύματα, ιδίως το καλοκαίρι, όταν οι υψηλές θερμοκρασίες θέτουν σε δοκιμασία ολόκληρο τν

οργανισμό. Η πέψη ενός πλούσιου γεύματος χρειάζεται περισσότερο χρόνο και αναγκάζει το στομάχι να χρησιμοποιήσει περισσότερο αίμα για να φέρει σε πέρας το

έργο του. Έτσι, η πέψη έχει ως αποτέλεσμα την απότομη πτώση της πίεσης. Προτιμήστε, λοιπόν, τροφές ελαφριές και εύπεπτες, όπως το ψάρι, που προσφέρει επίσης

μια καλή ποσότητα νερού και μεταλλικά άλατα (ασβέστιο, νάτριο και κάλιο). Επιπλέον, προτιμήστε να μαγειρεύετε στον ατμό. Έτσι ο τροφές γίνονται πιο εύπεπτες

και δεν βαραίνουν το στομάχι. Αποφύγετε πολύ λιπαρά φαγητά και τις βαριές σάλτσες. Αν έχετε τάσεις λιποθυμίας Τα κλασικά συμπτώματα που συνδέονται με την

πτώση της πίεσης, όπως ζαλάδες, δεν πρέπει να σας ανησυχούν. Μην τρομάζετε, όμως, ούτε αν νιώστε ότι θα λιποθυμήσετε. Το γεγονός αυτό από μόνο του δεν

σημαίνει κανένα κίνδυνο για την υγεία τη δική σας ή του μωρού. Ο μοναδικός κίνδυνος είναι να χτυπήσετε πέφτοντας κάτω. Να τι πρέπει να κάνετε: Στα πρώτα

σημάδια αδιαθεσίας , μην προσπαθήσετε να μείνετε όρθια ή να καθίσετε. Όπου κι αν βρίσκεστε, ξαπλώστε με τα πόδια λίγο πιο ψηλά από το κεφάλι (τουλάχιστον

20 εκ.) Με τον τρόπο αυτό θα διευκολύνετε την επιστροφή του φλεβικού αίματος στην καρδιά και την επαναλειτουργία της κυκλοφορίας. Σηκωθείτε αργά μόνο

όταν έχετε συνέλθει εντελώς.

Μεγάλη επιθυμία για κατανάλωση τροφής

ΑΙΤΙΑ: Άγνωστη αιτιολογία, η έντονη επιθυμία για φαγητό καθορίζεται από πολιτισμικές και γεωγραφικές παραμέτρους.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ: Ικανοποίηση των επιθυμιών εκτός κι αν διαταράσσουν την ισορροπημένη δίαιτα. Συνετό θα ήταν να αναφέρει τις ασυνήθιστες επιθυμίες για

φαγητό στον γιατρό ή την μαία σας.

 

Οπισθοστερνικός καύσος: αίσθημα καύσου, συνοδευόμενο περιστασιακά από ερυγές (ρέψιμο).

ΑΙΤΙΑ: Η προγεστερόνη μειώνει την κινητικότητα του γαστρεντερικού σωλήνα και την πέψη, προκαλεί αναστροφή του περισταλτισμού, χάλαση του καρδιακού

σφιγκτήρα κι επιβραδύνει το χρόνο κένωσης του στομάχου. Το στομάχι μετατοπίζεται προς τα πάνω και συμπιέζεται από την διογκωμένη μήτρα.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ: Συνιστάται περιορισμός ή αποφυγή των τροφών που προκαλούν αέρια ή λιπαρών τροφών και μεγάλων γευμάτων, διατήρηση καλής στάσης του

σώματος, κατανάλωση γάλακτος (γουλιά- γουλιά) για παροδική ανακούφιση. Επίσης ωφέλιμο θα ήταν και η κατανάλωση ζεστού φυτικού τσαγιού και το μάσημα

τσίχλας. Ο ιατρός ή η μαία μπορεί να σας χορηγήσει αντιόξινα στα μεσοδιαστήματα των γευμάτων σε περίπτωση που τα συμπτώματα επιμένουν επικοινωνήστε μαζί τους.

 

Δυσκοιλιότητα

ΑΙΤΙΑ: Η δυσκοιλιότητα αποτελεί μια πολύ συχνή ενόχληση στην εγκυμοσύνη, οποία οφείλεται στην επίδραση της προγεστερόνης. Η ορμόνη προγεστερόνη

Κάνει τις τροφές να περνούν πιο αργά στο έντερο προκαλώντας έτσι δυσκοιλιότητα, με συνέπεια την αυξημένη επαναρρόφηση ύδατος και ξηρότητα των κοπράνων.

Ο λόγος αυτός συν το γεγονός ότι το έντερο συμπιέζεται από την διογκωμένη μήτρα κι επιπλέον η λήψη σιδήρου στην εγκυμοσύνη όλα αυτά λοιπόν οδηγούν στην

δυσκοιλιότητα.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ: Μικρά συχνά γεύματα, άφθονα λαχανικά και τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες. Να πίνετε αρκετό νερό κατά τη διάρκεια της ημέρας. Μέτρια

άσκηση, τήρηση τακτικού προγράμματος αφόδευσης, εκτέλεση των τεχνικών χαλάρωσης και βαθιών αναπνοών. Τοποθετήστε baking soda (υγρή στεγνή) στις

αιμορροΐδες για να μειωθεί ο κνησμός. Ζεστά λουτρά με baking soda στο νερό, αποφύγετε καθιστική στάση για μεγάλο χρονικό διάστημα, και χρησιμοποιείτε

τοπικό αναισθητικό. Επιπροσθέτως αποφυγή λήψης υπακτικών, ορυκτών ελαίων, άλλων φαρμάκων ή υποκλυσμών χωρίς να έχετε επικοινωνήσει με τον ιατρό ή την μαία σας.

 

Ορνέλα Τσέλα, ανεξάρτητη μαία, email: Ornela.Tsela@gmail.com